FANDOM

Spoiler png
W tej chwili artykuł jest pod opieką użytkownika CamiCamila001.
Proszę o nieedytowanie tego artykułu, dopóki komunikat nie zniknie.

Oczywiście, można poprawiać błędy ortograficzne i stylistyczne.

Skirgiełło "Iwan" Olgierdowicz (ur. 1354 r. - 11 stycznia 1397 r.) — książę litewski, namiestnik w Wielkim Księstwie Litewskim, książę kijowski, książę trocki i książę połocki. Syn wielkiego księcia litewskiego, Olgierda Giedyminowica z małżeństwa z księżną Julianną Twerską. Brat króla polski i Najwyższego księcia litewskiego, Władysława Jagiełły, księżnej mazowieckiej, Aleksandry Olgierdówny, Kenny Joanny Olgierdównej, Marii Olgierdównej i księcia mścisławskiego, Korygiełło.

Brat stryjeczny Witolda Kiejstutowicza, bratanek królowej Polski Aldony Anny Giedyminównej, wielkiego księcia litewskiego, Kiejstuta Giedyminowica i Eufemii Giedyminównej. Wnuk wielkiego księcia litewskiego Giedymina i jego żony Jewny.

Historia Edytuj

Sezony I-II Edytuj

Postać nie występuje.

Sezon III Edytuj

1377. Skirgiełło z innym członkami rodzinny był przy ojcu, gdy ten przygotowywał się na śmierć. W tym samym dniu Jahiełłozdenerwował się na Skirgiełło, gdy ten sięgał po alkohol, ponieważ potrzebował go trzeźwego. Wkrótce książę wziął udział w zasadzce, zorganizowanej przez Jagiełłę. Schwytali Krzyżaka, Konrada Wallendrode, Skirgiełło nie sądził, że tak łatwo im pójdzie. Powstrzymywał Konrada, gdy ten rozmawiał z Jagiełłą. Podczas tej rozmowy zostało ustalone, że Krzyżacy i Litwini nie będą atakować swoich ziem, przez trzy dni. W późniejszym czasie Skirgiełło znalazł w lesie rannego człowieka, który przedstawił się jako Cyryl, który tak naprawdę był — Niemierzą Kazimierzowicem. Skirgiełło przeprosił chłopaka za bolącą rękę. W tym samym roku po usłyszeniu o ataku Witolda i Kiejstuta na obóz krzyżacki, Olgierd zmarł. Wokół stosu pogrzebowego Olgierda Giedyminowicza zebrała się cała rodzina. Książę z innymi członkami rodzinny, spalił ciało swojego ojca. Podczas tej uroczystości obiecał matce, że od następnego dnia nie będzie już pił. Wkrótce Jagiełło wysłał swego brata Skirgiełło i jego druha Cyryla na wojnę w obronie Bełza i skarbu, jakim jest Ikona Matki Przeczystej. Obraz jest szczególnie ważny dla Julianny - matki Jagiełły i Skirgiełły.

1378. Jagiełło wysyła na Węgry, Skirgiełłę i jego druha Cyryla. Skirgiełło nie chcę jechać na Węgry w roli posła, woli żeby brat innego brata wysłał.

1379. Litewskie poselstwo na czele ze Skirgiełłą dociera najpierw do Malborka, a później do Budy.

Osobowość Edytuj

Skirgiełło był nieprzewidywalny, wyluzowany, wrażliwy, porywczy, szalony i wesoły,ale przede wszystkim lojalny wobec swego brata. Pragnął by jego ojciec, był z jego dumny.

Cytaty Edytuj

Ty zapomnij lepiej o tej wiedźmie. Babę byś se jakąś pulchną znalazł, słodką jak ciasto. Żeby było za co złapać. Nie chcesz żenić się z Rusinką, weź babę z Budy. Tam jedna ładniejsza od drugiej. A gdybyś wybrał jedną z córek Ludwika.

—Skirgiełło do Jagiełły

Znowu piłeś? — Jagiełło
Mordy nawet nie zamoczyłem! — Skirgiełło

Galeria Edytuj

Sezon III Edytuj

Korona

Bohaterowie - Sezon 3

Główni Bohaterowie Jadwiga AndegaweńskaWładysław II Jagiełło
Rodzina królewska Elżbieta BośniaczkaLudwik WęgierskiElżbieta ŁokietkównaMaria AndegaweńskaKatarzyna AndegaweńskaWilhelm HabsburgJulianna TwerskaLeopold III HabsburgViridis ViscountiKiejstut GiedyminowicWładysław OpolczykSkirgiełłoWitold KiejstutowiczMaria OlgierdównaAleksandra OlgierdównaWojdyłłoOlgierd GiedyminowicEufemia MazowieckaZofia MoskiewskaZygmunt LuksemburskiKorygiełłoAnna ŚwiatosławownaZofia WitoldównaSiemowit IV Mazowiecki
Bohaterowie Drugoplanowi Łaziebny OpanaszJasiek z MelsztynaPełka KazimierzowicNiemierza KazimierzowicSpytko II z MelsztynaBodzantaJan RadlicaMargit
Bohaterowie Trzecioplanowi Ojciec TomaszCudkaRaganaUrszulaIlonaHelena ReibnitzAndrzej WierzynekGniewosz z DalewicMikołaj z AlwerniiHanulAndaZawisza KurozwęckiDobiesław z KurozwękGniewosz z DalewicMarcin z RajskaGrzymek
Bohaterowie Epizodyczni GizelaOtton z PilczyKlara PukarMamajaDomarat z Pierzchna
Wspomnieni w serialu Kaźko IV SłupskiKazimierz III WielkiAldona Anna GiedyminównaKrasnaPełka z SieciechowaNiemierza z GołczyŚwięty Łukasz EwangelistaAndrzej OlgierdowicDymitr DońskiKonrad III Zöllner von RotensteinMatyjaszJan KmitaMikołaj z Kórnika