Korona Królów Wiki
Advertisement

Odcinki sezonów 1-2 >> Odcinki sezonu 3

2sezon.jpg

Odcinki sezonów 1-2

Lista odcinków I i II sezonu serialu Korona królów.

Sezon 1[]

N/o # Premiera
Odcinek 1 1 01.01.2018
1325. Od 5 lat Władysław Łokietek jest królem zjednoczonej Królestwa Polski. Z zewsząd kraj otaczają wrogowie - Zakon Krzyżacki, Czechy, Wielkie Księstwo Litewskie i Mazowsze. Na Wawel przybywa zaniedbany rycerz. Okazuje się, że jest to Pełka z Sieciechowa. Przekazuje on królowi wieści o terrorze litewskim na granicy. Łokietek nie zamierza ryzykować wojny z Litwą, gdyż wtedy na Kraków ruszyliby Czesi. Nie pozostawia jednak poddanych w niewoli. Planuje zawrzeć z wielkim księciem Giedyminem, poprzez małżeństwo swojego syna Kazimierza z Aldoną, córką księcia litewskiego. Jadwiga, królowa Polski początkowo jest przeciwna. Uważa, że da to pretekst Zakonowi Krzyżackiemu do ataku na kraj. Możliwość zyskania silnego sojusznika w końcu przeważa w argumentach.

Aldona przebywa w puszczy litewskiej ze swoim ukochanym, Arunasem, kiedy gońcy od ojca każą jej wracać. W siedzibie władcy, kobieta dowiaduje się, że ma zostać wydana za księcia polskiego. Jest wściekła, w końcu jednak poddaje się woli ojca. Jej brat, Olgierd, zabiera ją do Polski. Towarzyszy jej też Egle, czarownica i dwórka Aldony, która ma zamieszkać razem z nią na Wawelu. Po przybyciu na zamek córka Giedymina spotyka się z królową Jadwigą, która nakazuje jej bezwzględnie posłuszeństwo wobec niej i Kazimierza. Obie kobiety odnoszą się do siebie niechętnie. Wkrótce odbywa się chrzest Aldony, na której król Władysław i Jadwiga nadają jej nowe imię - Anna. Pełka wraca do swojego domu. Zastaje go zniszczonego, a od chłopa dowiaduje się, że rodzinę zabito. Przeżyła jedynie dziewczynka, córka rycerza, Cudka, którą ukryto w klasztorze. Pełka zabiera ją jak najszybciej na Wawel, gdzie Kazimierz proponuje, by dziewczynka została dwórką jego przyszłej żony. Niedługo potem, odbywa się ślub księcia z Aldoną.

Odcinek 2 2 01.01.2018
1332. Król Władysław i książę Kazimierz wracają do Krakowa z wojny. Po pokonaniu Krzyżaków pod Płowcami zwyciężyli książąt śląskich wiernych królowi czeskiemu, Janowi Luksemburskiemu. Chodzą słuchy o okrutnych czynach popełnionych przez królewicza Kazimierza - rzezi szlachty w Kościanie i mordzie na rodzinie Zachów.

Król i królewicz witani są przez rodzinę, w tym dwie małe córki Kazimierza i Anny - Elżbietkę i Kunegundę. Zaraz potem odbywa się nabożeństwo, a następnie uczta. Król nie czuje się jednak na siłach i słabnie. W komnacie towarzyszy mu królowa Jadwiga. Wezwany [[[Eliasz]] mówi jej, że zbliża się koniec króla. Zrozpaczona królowa za wszelką cenę ukrywa przed wszystkimi wiadomość o niemocy Łokietka. Poleca jedynie Kazimierzowi wysłać gońców po jego siostry - Kunegundę i Elżbietę, królową Węgier. W czasie uczty rycerz Niemierza z Gołczy poznaje Cudkę, córkę Pełki. Obiecuje jej, że będzie dla niej walczył w turnieju, który miał się odbyć wieczorem. Później jednak Kazimierz powierza mu poselstwo i Kunegundy, swojej siostry. Rycerz nie może nikomu wyjawić celu misji, dlatego, ku gniewie Cudki, nie wyjaśnia jej przyczyny niestanięcia do walki w turnieju. Pełka zostaje wysłany do Węgier, do królowej Elżbiety.

Anna podsłuchuje rozmowę królowej Jadwigi z kasztelanem Spycimirem. Zdradza ona przyjacielowi, że nigdy nie pogodziła się z tym, że jej syn został ożeniony z Anną, oraz że póki żyje, nie odda jej korony. Córka Giedymina jest wściekła, obawia się, że królowa zechce się jej pozbyć. Dowiaduje się także od Egle o chorobie króla. Zaniepokojona chce wezwać na Wawel Olgierda, swojego brata. Każe znaleźć Gabiji kogoś zaufanego, a ta zleca zadanie wezwania go Witautasowi, swojemu krewniakowi. Kazimierz, po mało czułym powitaniu z żoną po powrocie z wojny, pragnie jej to wynagrodzić. Spędza z nią romantyczne chwile, w czasie gdy królowa Jadwiga czuwa przy chorym mężu.

Odcinek 3 3 02.01.2018
1333. Rozpoczyna się Wielki Post. Jadwiga i Eliasz wciąż czuwają przy chorym, nieprzytomnym królu Władysławie. Gdy władca się budzi, mówi o przyszłości królestwa. Wraca Niemierza i przekazuje królowi wieści z Łęczycy i Sieradza. Książęta Władysław Garbaty i Przemysł Sieradzki planują przejąć ziemie królewskie po śmierci króla. Ten chce jednak ogłosić przed wszystkimi Kazimierza następcą tronu.

Do Krakowa zbliża się Olgierd, a Anna wymyka się z Wawelu, by wyjść mu na spotkanie. By utrzymać to w tajemnicy, podczas nabożeństwa porannego Cudka przebywa na nim w przebraniu Aldony. Wszystko jednak wychodzi na jaw, ku niezadowoleniu królowej Jadwigi i Kazimierza, który idzie w ślad żony. Podejrzewają spisek. Cudka jest zrozpaczona, że musiała wydać swoją panią. Nie chce także wybaczyć Niemierzy tego, że nie stanął w turnieju. Robi to dopiero, gdy rycerz pokazuje jej pierścień otrzymany od króla w nagrodę za wierną służbę.

W kuchni Gabija ma problem z dostosowaniem się do postnych obyczajów. Ku złości Kuchmistrza, na powitalnej uczcie dla Olgierda podaje potrawy nienadające się na post. Podczas posiłku Anna prosi brata, by jednak wrócił na Litwę. Wie, że królowa podejrzewa spisek. Olgierd jednak nie zamierza tego robić - radzi siostrze, by uciekła z nim do domu.

Sezon 2[]

N/o # Premiera
Odcinek 85 1 03.09.2018r.
1342. Minęły trzy lata od śmierci królowej Aldony Anny Giedyminówny i królowej-matki Jadwigi Kaliskiej. Od roku drugą żoną króla Kazimierza jest Adelajda Heska.

Para królewska otrzymuje wiadomość z Węgier o poważnej chorobie męża siostry króla, Elżbiety - króla Karola Roberta. Kazimierz i Adelajda nie zmieniają jednak planów i udają się w podróż do siostrzeńca Kazimierza - Bolka II Małego, księcia świdnickiego i jego rodziny.

Tymczasem na Wawel dociera Niemierza z Gołczy, mąż Cudki z niepokojącymi wiadomościami, dotyczącymi Krzyżaków. Nowy papież, Klemens VI jest nieco pesymistycznie nastawiony do Polaków.

Odcinek 86 2 04.09.2018 r.
Królowa Adelajda ma nadzieję, że spodziewa się dziecka. Król Kazimierz chce wyruszyć do Wyszehradu sam. Uważa, że koleby królowej spowolniłyby orszak i opóźniły dotarcie do celu. Chce zdążyć na pogrzeb króla Węgier, Karola Roberta. Adelajda ma wątpliwości co do szczerości męża. W rozmowie z Katarzyną Pilecką wspomina o swojej matce, która po zdradach męża musiała szukać schronienia u rodziny. Królowa chce uniknąć jej losu. Jednocześnie zdaje sobie sprawę z charakteru małżonka. Wspomina o Klarze Zach, o której wieści dotarły również do Hesji.

Kazimierz i Bolko spotykają się z księciem żagańskim. Król chce zdobyć Wschowę, ostatni skrawek Wielkopolski. Rycerz Guncel jest natarczywy w stosunku do dwórki Ilzy. W jej obronie staje Pełka z Sieciechowa. Katarzyna opowiada o tym księżnej świdnickiej. Agnieszka jest wdzięczna ojcu Cudki za pomoc. Pragnie pożegnać króla.

Adelajda przeprowadza rozmowę z mężem i wprost zarzuca, że nie chce zabrać jej do Wyszehradu, by czas spędzać tam z dwórkami. Król nakazuje jej posłuszeństwo.

Odcinek 87 3 05.09.2018r.
Królowa Adelajda zyskuje życzliwość księżnej Agnieszki. Współczuje również bratu Bolka - księciu Henrykowi i jego małej córeczce, księżniczce Annie. W Świdnicy zjawia się Jan Jura, który został wyznaczony do towarzyszenia królowej w drodze powrotnej na Wawel. Adelajda nie chce jednak wracać. Na zamku świdnickim czuje się dużo lepiej, na Wawelu z kolei - samotna.

Dwórki królowej - Oda i Jutta również bardzo współczują księżniczce Annie. Jej matka zmarła jakiś czas wcześniej, a książę Henryk nie zwraca na nią uwagi. Podziwiają również księżną Agnieszkę, która otacza dziewczynkę prawdziwie macierzyńską opieką i spędza z nią mnóstwo czasu. Agnieszka kocha Annę, jak własną córkę. Obawia się, ponieważ do tej pory nie urodziła księciu następcy. Bolko okazuje się jednak wyrozumiały. Kocha żonę i pragnie ją wspierać, odwrotnie, niż Kazimierz, oczekujący od Adelajdy jedynie powicia męskiego potomka.

Król, przebywając w jednym z zamków na drodze do Węgier okazuje swoje zainteresowanie jednej z kobiet. Tymczasem królowa dziękuje wszystkim za życzliwość i gościnę. Wkrótce wyrusza w drogę na Wawel.

Advertisement