FANDOM

Spoiler png
W tej chwili artykuł jest pod opieką użytkownika Diamentowy.
Proszę o nieedytowanie tego artykułu, dopóki komunikat nie zniknie.

Oczywiście, można poprawiać błędy ortograficzne i stylistyczne.

Jadwiga Andegaweńska - główna bohaterka trzeciego sezonu serialu Korona królów. Król Polski z dynastii Andegawenów. Córka króla Węgier i Polski - Ludwika Andegaweńskiego i królowej Elżbiety Bośniaczki. Wnuczka królowej Elżbiety Łokietkówny i prawnuczka króla Polski, Władysława Łokietka i królowej Jadwigi Kaliskiej. Siostra Marii i Katarzyny Andegaweńskich. W dzieciństwie zaręczona z niewiele od niej starszym księciem austriackim Wilhelmem Habsburgiem, synem Leopolda III i Viridis, księżniczki mediolańskiej. Pochodzi z jednej z najpotężniejszych dynastii europejskich średniowiecza - Andegawenów. Jest również spadkobierczynią dziedzictwa dynastii Piastów oraz założycielką dynastii Jagiellonów wraz ze swym mężem Władysławem Jagiełłą, choć ich córeczka - Elżbieta Bonifacja żyła tylko kilka tygodni. Początkowo przygotowywana do roli księżnej austriackiej. Po śmierci siostry, Katarzyny, zostaje wzięta pod uwagę do dziedziczenia tronu Węgier, lecz po koronacji swej starszej siostry Marii na królową Węgier, zostaje przez matkę przysłana do Polski po dwuletnim okresie bezkrólewia, gdzie zostaje koronowana na króla Polski. Pierwsza w polskiej historii kobieta-król. Jako królewna polsko-węgierska odebrała staranne wykształcenie. Po swej matce i babce odziedziczyła niezwykłą urodę, wychwalaną na dworach w całej Europie. Święta Kościoła katolickiego, apostołka Litwy, misjonarka Rusi i patronka Polski. Jedna z najbardziej znanych i rozpoznawalnych postaci w historii Polski na świecie. W serialu Korona królów w jej rolę wcielają się trzy aktorki: Dagmara Bryzek, Amelia Zawadzka i Natalia Wolska.

Wygląd

W serialu Jadwiga ukazana została jako szczupła dziewczyna o długich, jasnobrązowych włosach. Ma błękitne oczy, prosty nos i delikatne usta.

Historycznie prawdopodobnie była blondynką, możliwe jednak, że jej włosy miały odcień nieco rudawy, lub wpadający właśnie w brąz. Jadwiga była wysoką kobietą. Jej wzrost oszacowano na ponad 170, bądź nawet 180 cm. Była piękna i szczupła. Często nosiła długie, dopasowane suknie z długimi rękawami i biżuterię.

Osobowość

Jako mała dziewczynka Jadwiga jest bardzo rezolutna i pogodna. Nieco niesforna i często pakuje się w kłopoty, ale przy tym bardzo bystra i uczynna. Szczera, dobra i pobożna. Jest bezpośrednia i wesoła.

Jadwiga247

Będę królową!

Historia

Sezon I

Postać nie występuje

Sezon II

Rok 1374. Królewna Jadwiga rodzi się w finałowym odcinku drugiego sezonu. Przychodzi na świat jako trzecia i najmłodsza córka króla Węgier i Polski Ludwika i Elżbiety Bośniaczki. Sprawująca nad Wisłą rządy regencyjne jej babcia Elżbieta Łokietkówna zaczyna myśleć, co mogłaby uczynić, by Jadwiga objęła tron po ojcu i została kolejnym królem Polski.

Sezon III

Rok 1377. Jadwiga jako trzecia córka jest nieco odsunięta. Rodzice faworyzują jej starsze siostry: Katarzynę i Marię, które dokuczają jej i wyśmiewają się z niej. Jadwiga zostaje ulubienicą babki Elżbiety Łokietkówny. Król Ludwik planuje małżeństwo swojej najmłodszej córki, królewny Jadwigi z austriackim księciem, Wilhelmem Habsburgiem. Mała królewna szybko się uczy, odznacza się też wielką dobrocią i bystrością umysłu. Ludwik chce wysłać ją do Wiednia. Matka Ludwika postanawia towarzyszyć wnuczce. Wkrótce jednak decyduje się na potajemną podróż do Krakowa. Królowa Elżbieta Bośniaczka jest zawiedziona Jadwigą. Boi się, że córka przyniesie wstyd rodzinie. Ku jej zdumieniu królewna wywiera bardzo dobre wrażenie na księciu Leopoldzie Habsburgu, któremu przedstawia się po niemiecku. Siostry dokuczają jej coraz bardziej. W złości dziewczynka mówi do Katarzyny: "Bóg cię ukaże". Te słowa będą prześladować ją przez całe życie. Wkrótce mała Jadwiga przybywa do Wiednia wraz z ulubioną dwórką i opiekunką, Margit oraz Marcinem z Rajska. W Austrii Jadwiga poznaje przyszłych teściów: księcia Leopolda i księżną Viridis Visconti. Początki znajomości okazują się bardzo trudne. Niezrównoważona księżna Viridis atakuje królewnę, gdy ta daje jej w podarku bukiet kwiatów. Na tym jednak nie kończą się jej kłopoty. Na niewinną Jadwigę spada kara za wyrwanie strony z cennej książki, czemu winny jest książę Wilhelm. Przerażona i zapłakana dziewczynka z rozkazu apodyktycznej Viridis zostaje zamknięta w pustej komnacie i głodzona. Gdy sprawa się wyjaśnia, nastawienie księżnej do Jadwigi nieco się zmienia. Jadwiga zaprzyjaźnia się z Wilhelmem. Książę w ramach przeprosin daje przyszłej narzeczonej pieska, którego Jadwiga nazywa Tristan. Wilhelm przyrzeka Jadwidze, że będzie jej rycerzem na wieki. W roku 1378 zostaje zaręczona. Ślub na przyszłość z Wilhelmem ma uprawomocnić się wraz z osiągnięciem przez dziewczynkę pełnoletności, czyli dwunastu lat. Do tego czasu układ może zostać zerwany, po zapłaceniu drugiej stronie odszkodowania. W tym samym roku, po śmierci najstarszej z sióstr - Katarzyny, Jadwiga powraca do Budy. Zmienione zostają wcześniejsze plany dynastyczne. Mała królewna obwinia się o śmierć siostry. Uważa, że Katarzyna odeszła przez słowa, które kiedyś do niej wypowiedziała. Margit zapewnia ją jednak, że tak nie jest. Jadwiga i Maria cieszą się większym zainteresowaniem króla Ludwika. Ojciec okazuje im miłość. Boi się, że je także straci. W 1379 Jadwiga ma wypadek i łamie rękę. Bośniaczka oskarża Margit o niedopilnowanie królewny. Mała Jadwiga stanowczo staje w obronie dwórki, dzięki czemu Margit zostaje.

Rok 1380. Do Budy powraca starsza królowa Elżbieta. Jadwiga radośnie wita ukochaną babkę. Dostaje od niej cenny prezent - drogocenną szkatułkę z kości słoniowej, na której ukazane zostały sceny miłosne z romansów. Królewnę wkrótce pochłaniają myśli o Wilhelmie, który przybył na zamek z rodzicami na zaproszenie Bośniaczki. Oboje są nierozłączni. Planują wspólną ucieczkę z zamku, po podsłuchaniu rozmowy królowych. Matka Jadwigi chce bowiem unieważnić jej dziecięce zaślubiny z Wilhelmem. Dzieci chowają się do wielkich kufrów, ale odnajduje je Margit. Jadwiga i Wilhelm zarzucają rodzicom oszustwo. Spędzają ze sobą dużo czasu, m.in. w ogrodzie. Jadwiga nie zdąża pożegnać się z babcią, która wyjeżdża do klasztoru. Królewna odwleka odwiedziny, aż staje się za późno. Królowa umiera w samotności. Jadwiga jest zrozpaczona. Modli się. Marcin daje jej podarek od zmarłej babci - wisiorek, który kiedyś dostała od Olgierda. Jadwiga po raz ostatni żegna się z Elżbietą w kaplicy. Wkłada jej do trumny różaniec. Później czuwa przy niej przez długi czas. W 1381 odczytany zostaje testament zmarłej królowej. Jadwiga dostaje diadem z liliami i naszyjnik z pereł. Królewna przyjmuje na audiencję Jaśka i Spytka, których nikt nie miał czasu przyjąć. Urzędnicy opowiadają jej o Litwie i dzielnym Jogaile. Margit jest oburzona. Litwini to bowiem poganie. Jadwiga rozmawia z Marcinem. Duchowny mówi jej, jaki powinien być dobry władca.

1382. Do Budy przybywa Opolczyk. Przywozi ze sobą cenną Ikonę z wizerunkiem Matki Bożej. Gdy Jadwiga dostrzega obraz, doznaje mistycznej wizji. Słyszy głos babki Elżbiety. Królewna przekonuje króla, że Matka Boska pragnie spokoju, najlepiej w klasztorze w Polsce. Tak też czyni Ludwik. Nakazuje Opolczykowi spełnienie prośby. Przejęta Jadwiga dziękuje ojcu.

Rok 1384. Po wielu sporach pomiędzy polskimi możnowładcami, a węgierską królową Elżbietą Bośniaczką, wdowa po Ludwiku wyraża zgodę na wysłanie najmłodszej córki do Polski.

Odc277

Dziesięcioletnia królewna Jadwiga przybywa wraz z bogatym orszakiem do Krakowa, witana gorąco przez lud stolicy. Piękna, szlachetna i dojrzała ponad swój wiek dziewczynka 16 października w katedrze wawelskiej zostaje koronowana na króla Polski. Wciąż szczerze kocha przyobiecanego jej księcia Wilhelma. Gdy nieubłaganie zbliża się czas jej pełnoletności, do polskiej stolicy przybywa jej ukochany. Zostaje jednak przepędzony przez polskich możnych z Krakowa. Młoda królowa jest przerażona i rozżalona, gdy panowie mówią jej, że korzystne byłoby jej małżeństwo z Litwinem Jagiełło, władcą ostatniego pogańskiego kraju w Europie. W rękach nastoletniej Jadwigi spoczywają dalsze losy obu krajów.

Relacje

Elżbieta i Ludwik

Jadwiga nie cieszy się dużą uwagą rodziców, którzy faworyzują jej starsze siostry: Katarzynę i Marię. Elżbieta i Ludwik nie pokładają w najmłodszej królewnie zbyt wielkich nadziei. Narodziny Jadwigi były dla jej ojca rozczarowaniem. Liczył on bowiem na męskiego potomka. Gdy jednak stało się jasne, że się go nie doczeka, postanowił zagwarantować prawo do tronów Węgier i Polski swoim córkom. Jadwiga jednak nie mieściła się w tych planach, jako trzecie dziecko. Sytuacja zmieniła się po śmierci Katarzyny.

Elżbieta Łokietkówna

Jadwiga248

Jadwiga jest ulubienicą swojej babci, Elżbiety. Królowa-matka dostrzega niezwykłość Jadwigi i wie, jak to ważne, by nie popełnić błędu, decydując o jej przyszłości. Spędza z królewną dużo czasu. Opowiada jej historie, uczy dworskiej etykiety i tańca. Jadwiga zdaje się być jedyną osobą w Budzie, której zależy na obecności starszej królowej, a przynajmniej tak widzi to Elżbieta.

Jadwiga248-2

Śmierć babci w 1380 roku boleśnie dotyka Jadwigę. Królewna nie może pogodzić się z odejściem ukochanej i bardzo bliskiej osoby.

Katarzyna i Maria

To starsze siostry Jadwigi. Obie dokuczają jej i poniżają na każdym kroku. Są wobec niej wyniosłe i pełne pogardy. Katarzyna bowiem ma zostać królową Polski, a Maria - Węgier. Jadwiga pragnie kontaktu z nimi. Wielokrotnie próbuje zbliżyć się do sióstr, ale to odtrącają ją za każdym razem, raniąc jeszcze mocniej. Pewnego razu Jadwiga nie wytrzymuje i na atak Katarzyny odpowiada: "Bóg cię ukaże". Te słowa prześladują później Jadwigę do końca życia. Bowiem rok po tym zdarzeniu, Katarzyna umiera. Jadwiga obwinia się o śmierć siostry.

Wilhelm

Książę Wilhelm to narzeczony Jadwigi. Ich sponsalia de futuro odbyły się w Austrii, gdy Jadwiga miała ledwie cztery lata, a Wilhelm - osiem. Ich znajomość rozpoczęła się bardzo niefortunnie. Wina za zniszczenie cennej księgi, czego dokonał książę, spadła na niewinną Jadwigę. Królewna została surowo ukarana.Ostatecznie Wilhelm przyznał się do błędu, jednak pobłażliwa matka uznała to za bohaterski czyn. W ramach przeprosin książę podarował swojej narzeczonej pieska, którego Jadwiga nazwała Tristan. Wkrótce oboje bardzo się ze sobą zaprzyjaźnili. Wilhelm przyrzekł królewnie, że będzie jej rycerzem na wieki.

Margit

Margit jest dwórką i opiekunką Jadwigi, odkąd królewna jest małym dzieckiem. Zawsze towarzyszy królewnie i wspiera ją we wszystkim. Jadwiga bardzo ją lubi i może na niej polegać. Margit troszczy się o Jadwigę niczym o młodszą siostrę. Broni jej, ochrania i chce dla niej jak najlepiej. Trwa przy niej zarówno w Budzie, na dworze Habsburgów w Wiedniu, czy podczas przyjazdu do Polski. Jest oddaną przyjaciółką króla Polski.

Cytaty

Cytaty Jadwigi

  • Ja nie chcę księcia! Chcę króla, jak Katarzyna, i jak Maria. - do rodziców
  • Nie chcę do Wiednia! Nie chcę! - do babci
  • Będę królową! - do Marcina z Rajska
  • Witam, nazywam się Jadwiga. Jestem córką króla. - do Leopolda
  • Kwiatki daje Bóg. - do Viridis
  • Wilhelm nie będzie moim mężem. Bóg mi powiedział. - do Margit i Marcina
  • Ja, Jadwiga, córka Ludwika i Elżbiety, w obliczu Boga Wszechmogącego, uroczyście przyrzekam, że biorę sobie Wilhelma, syna Leopolda i Viridis za męża. - przysięga ślubna

Cytaty o Jadwidze

  • To wyjątkowe dziecko i nie możemy popełnić błędu. - Elżbieta Łokietkówna.
  • To dziecko. Bardzo wrażliwe dziecko. - Elżbieta Łokietkówna.

Galeria

Grafiki promocyjne

Sezon III

Korona

Bohaterowie - Sezon 3

Główni Bohaterowie Jadwiga AndegaweńskaWładysław II Jagiełło
Rodzina królewska Elżbieta BośniaczkaLudwik WęgierskiElżbieta ŁokietkównaMaria AndegaweńskaKatarzyna AndegaweńskaWilhelm HabsburgJulianna TwerskaLeopold III HabsburgViridis ViscountiKiejstut GiedyminowicWładysław OpolczykSkirgiełłoWitold KiejstutowiczMaria OlgierdównaAleksandra OlgierdównaWojdyłłoOlgierd GiedyminowicEufemia MazowieckaZofia MoskiewskaZygmunt LuksemburskiKorygiełłoAnna ŚwiatosławownaZofia WitoldównaSiemowit IV Mazowiecki
Bohaterowie Drugoplanowi Łaziebny OpanaszJasiek z MelsztynaPełka KazimierzowicNiemierza KazimierzowicSpytko II z MelsztynaBodzantaJan RadlicaMargit
Bohaterowie Trzecioplanowi Ojciec TomaszCudkaRaganaUrszulaIlonaHelena ReibnitzAndrzej WierzynekGniewosz z DalewicMikołaj z AlwerniiHanulAndaZawisza KurozwęckiDobiesław z KurozwękGniewosz z DalewicMarcin z RajskaGrzymek
Bohaterowie Epizodyczni GizelaOtton z PilczyKlara PukarMamajaDomarat z Pierzchna
Wspomnieni w serialu Kaźko IV SłupskiKazimierz III WielkiAldona Anna GiedyminównaKrasnaPełka z SieciechowaNiemierza z GołczyŚwięty Łukasz EwangelistaAndrzej OlgierdowicDymitr DońskiKonrad III Zöllner von RotensteinMatyjaszJan KmitaMikołaj z Kórnika